Trainingen Profs

Soft skills


PERSOONLIJKHEIDSTEST – WIE BEN IK?

Deze test vertelt je iets over hoe je zelf in elkaar zit. Ben je bijvoorbeeld een doorzetter? Heb je veel voor anderen over? Ben je iemand die altijd goed nadenkt voor je ergens aan begint? Jouw persoonlijke drijfveren moeten aansluiten op jouw beroep. Aan de hand van deze test kunnen wij in kaart brengen waar je sterke punten liggen en hoe jij deze optimaal kunt inzetten om te zorgen voor een stevig fundament voor je loopbaan en de ontwikkeling hiervan.

Communicatie-skills voor PROFS

Het beschikken over de juiste communicatie-skills is een voorwaarde om als Trusted Advisor aan de slag te kunnen gaan. Communicatie-skills komen dan ook in alle drie de trainingsprogramma’s terug. Als Prof krijg je steeds meer verantwoordelijkheid op het team. Je dient veelvuldig af te stemmen met collega’s en met de klant. In het trainingsprogramma van de Profs gaan wij hiermee aan de slag. Dit doen wij aan de hand van vier intervisiebijeenkomsten waarbij zelf ingebrachte praktijkcasussen centraal staan. Ook zullen wij tijdens deze bijeenkomsten diverse rollenspellen met auteurs nabootsen om te zorgen voor een directe link met de praktijk. Het leerdoel dat wij na twee jaar willen realiseren is om grip te krijgen op de relationele kant van communicatie en om handvatten aan te bieden die zorgen voor effectieve(re) communicatie door Profs.

Projectmanagement – succesfactoren en valkuilen

Dit is een praktische training waarin je ontdekt wat de sleutel is tot een succesvol project. Tijdens deze training van een dag ga je aan de slag met technieken en tools waardoor jouw projecten een succes worden. Zowel in de samenstel- als in de controlepraktijk hebben Profs met een veelheid aan projecten te maken per klant. Het doel van de training is om de vaardigheden die nodig zijn om een project/klant goed te managen eigen te maken en direct toe te passen op je eigen klantenportefeuille.

Individuele coaching – talentontwikkeling van een PROF

Aan de hand van individuele coaching gedurende vier keer in twee jaar gaan wij aan de slag met talentontwikkeling van de Prof. De drijfveren vanuit de persoonlijkheidstest vormen de basis. Wie zijn talenten kent, kent zijn sterke kanten en staat steviger in zijn schoenen, voelt zich krachtiger en sterker, heeft meer zelfvertrouwen en energie. Bovendien is richten op waar je goed in bent een stuk leuker. In onze talentgesprekken gaan wij met bovenstaande aan de slag. Hierdoor leer jij om die werkzaamheden uit te voeren en talenten te gebruiken die echt bij je als persoon passen. Het doel van deze coaching is ervoor zorgen dat de talenten van een ieder optimaal worden benut zodat de Profs krijgen wat ze nodig hebben.

Commerciële sensitiviteit – wederzijds resultaat klant en accountant

Deze training kan niet ontbreken in het programma van de Profs die op zoek zijn naar manieren om de relatie met hun klant te versterken en hierdoor een breder pakket aan dienstverlening te kunnen aanbieden. Het uitgangspunt van de training van twee dagen is om de klant centraal te zetten en je als Prof in te leven in de klant. Commerciële sensitiviteit draait om luisteren en om de behoeftes van je klant te identificeren. Zoek de balans tussen klantgerichtheid en commerciële slagkracht voor wederzijds resultaat. 

Moeilijke gesprekken – Gesprekskunst

In de training moeilijke gesprekken leren we de deelnemers een gesprek te voeren dat als lastig wordt bestempeld. Deze gesprekken komen wij in de dagelijkse praktijk als Prof nog al eens tegen. Een moeilijke boodschap aan een collega, slecht nieuws gesprekken of klantgesprekken waar je een boodschap moet brengen die de klant niet wil horen. De deelnemers leren tijdens de training vooral door zelf te oefenen, door het observeren van anderen en door het geven en ontvangen van feedback. Een duo van acteur en trainer zorgen tijdens de training van een dag voor een energieke sfeer, spelen herkenbare en lastige praktijksituaties na en nodigen de deelnemers uit om de rollen van het duo over te nemen.

Adviesvaardigheden

Succesvol advies geven doe je niet zomaar. Een adviseur balanceert op het scherpst van de snede. Om succesvol te zijn als adviseur, zal je vanaf het begin een goede samenwerkingsrelatie moeten opbouwen. Hoe win je het vertrouwen van de klant? Waar liggen de weerstanden en hoe doorbreek je die? Onder leiding van een ervaren trainer wordt actief geoefend. Naast het leggen van een theoretische basis, werk je intensief aan het verbeteren van je adviesvaardigheden door praktijkgerichte oefeningen en rollenspellen. Je krijgt gerichte feedback op je werkwijze en gedrag. Door onder meer het inbrengen van eigen adviessituaties, is deze training van twee dagdelen gericht op je eigen dagelijkse praktijk. 

Feedbackvaardigheden – feedback is een cadeau

Als Prof krijg je steeds meer een leidinggevende positie in het team waarin je zit. Waar je voorheen veel feedback hebt ontvangen om je de werkzaamheden eigen te maken zal je in deze fase ook meer feedback gaan geven. Ons doel van de training van twee dagdelen is je zo goed mogelijk voor te bereiden op deze stap. Met afwisselende werkvormen doe je kennis en inzichten op en oefen je met het geven van feedback. Tijdens de training is veel ruimte voor de inbreng van eigen praktijksituaties. 

Zelfpresentatie en pitching – effectief in een paar seconden

Je krijgt maar één kans om een eerste indruk achter te laten. In een paar seconden heeft iemand al een indruk van jou. Pitchen en zelfpresentatie zijn dus belangrijk. Als Prof krijg jij vaak te maken met situaties waarin jij jezelf kort moet presenteren. Als je een effectieve pitch hebt gehouden dan heb je jouw kernboodschap overgebracht. Pitchen is meer dan een trucje. Het verhaal wat jij vertelt moet kloppen, het moet intrinsiek overeenkomen met wat jij vertelt. Anders gezegd: het is belangrijk dat jij jezelf op een natuurlijke wijze leert presenteren. Tijdens een training van een dagdeel gaan wij hier met ervaren trainers mee aan de slag. Succes gegarandeerd: jij leert effectief te pitchen.

Presteren onder druk – in control

Het doel van deze training van een dagdeel is om deelnemers te leren hoe ze het hoofd koel moeten houden in lastige en stressvolle situaties. Zo blijf je overzicht houden en op de juiste wijze reageren en handelen. Wanneer we onder druk of spanning komen te staan om wat voor een reden dan ook, is het vaak moeilijk om je hoofd erbij te houden. Alleen vertellen wat je in deze situaties kunt of moet doen, is niet voldoende. Je moet dat oefenen in een situatie waarin je die druk daadwerkelijk ervaart en dat is wat we in deze training gaan doen. Aan de hand van rollenspellen en vaardigheden uit de vechtsporten leren wij aan hoe je jezelf onder controle kunt brengen en weloverwogen en adequaat kunt handelen.